Turbosprężarki dawniej i dziś

Turbosprężarki dawniej i dziś

Zastosowanie popularnych dziś w samochodach turbosprężarek sprawia, że jazda autem jest wydajniejsza nie tylko dla kierowców, ale także dla naturalnego środowiska. Choć na pozór wydaje się, że urządzenie jest stosunkowo nowe, tak naprawdę prace nad turbodoładowaniem sięgają wiele lat wstecz. Warto wspomnieć nieco o historii wymienionych urządzeń, ponieważ – szczególnie dla osób zainteresowanych motoryzacją – poniższe wiadomości mogą wydać się niesamowicie ciekawe. W przypadku turbosprężarek często myślimy bardzo schematycznie, kojarząc je ze wspomnianymi wcześniej samochodami. Warto jednak wiedzieć także, że turbodoładowanie znajduje swoje zastosowanie również w innych dziedzinach przemysłu czy gospodarki. Jak zatem plasowała się sytuacja turbosprężarki na przestrzeni dekad oraz dokąd sięga jej użycie? Okazuje się, że odpowiedzi na te pytania nierzadko wiele osób zaskakują.

Główne zadanie turbosprężarki

Turbosprężarka wchodzi w skład silnika i pełni w nim bardzo ważną rolę przede wszystkim jeśli mowa o wydajności. Chodzi przede wszystkim o to, by zwiększyć moc silnika, ale jednocześnie zmniejszyć zużycie paliwa. W takim przypadku praca samochodu staje się wydajniejsza pod względem ekonomicznym oraz efektywniejsza jeśli mowa o ochronie naturalnego środowiska.

Działanie turbosprężarki w pigułce

Aby zrozumieć działanie turbosprężarki należy zdawać sobie sprawę przede wszystkim z tego, jak wspomniana część jest w ogóle zbudowana. W turbosprężarce można mianowicie wymienić dwa elementy – turbinę oraz sprężarkę. Tak zwane gazy wylotowe zostają skierowane na turbinę, jednak jednocześnie napędzają one sprężarkę. Ta ostatnia wtłacza do cylindra większą ilość powietrza, czyli także większą ilość tlenu. Ten umożliwia z kolei spalanie większej ilości paliwa, a to w ostatecznym rozrachunku przekłada się na wzrost pracy silnika.

Początki prac nad turbodoładowaniem

kramexMało kto zdaje sobie sprawę z tego, że historia turbosprężarki sięga końca dziewiętnastego wieku. Wtedy to Gottlieb Daimler oraz Rudolf Diesiel prowadzili badania mające w efekcie końcowym podnieść moc silnika i zmniejszyć zużycie paliwa. W dużej mierze były to więc prace zmierzające do osiągnięcia takiego efektu, który dzisiaj daje samochodom turbosprężarka. Choć opisane działania sięgają roku tysiąc osiemset osiemdziesiątego piątego, samo turbodoładowanie zostało opatentowane dwadzieścia lat później przez doktora Alfreda Büchi pochodzącego ze Szwajcarii. Ten sam człowiek dwie dekady później zaobserwował zwiększenie mocy silnika o około czterdzieści procent. Był to przełom w badaniach prowadzonych nad skutecznością turbosprężarek. Co ciekawe, początkowo turbosprężarki nie były montowane w samochodach osobowych. Gdzie zatem można było je wykorzystywać?

Wykorzystanie turbosprężarek

Początkowo turbosprężarki testowano między innymi na samolotach i statkach. Pierwszy lot z zamontowaną w silniku turbosprężarką odbył się już w roku tysiąc dziewięćset dziewiętnastym. Chodziło przede wszystkim o to, by części używać przy dużych silnikach. Takich, które występowały chociażby we wspomnianych już wcześniej samolotach czy statkach. W przypadku pojazdów zmotoryzowanych najpierw zwrócono się w stronę aut użytkowych, takich jak ciężarówki. Stało się to pod koniec lat trzydziestych ubiegłego wieku. Nic dziwnego, że wiele osób kojarzy turbosprężarki raczej ze współczesnością, ponieważ samochody osobowe musiały czekać ponad dwadzieścia lat na to, by seryjnie zaczęto wyposażać je w takie części. Z początku kierowcy nie mogli przyzwyczaić się jednak do poprawnego używania samochodów z turbosprężarkami. Wydaje się zresztą, że taka nieumiejętność pozostała obecna także dzisiaj. Warto wspomnieć, że w międzyczasie w turbosprężarkach pokładano wielkie nadzieje w związku z wyścigami samochodowymi oraz autami sportowymi. Dzięki nim masa samochodu mogła spaść, co jednocześnie zwiększało jego prędkość. Poza tym, należy także pamiętać o powiększonej wydajności związanej z pracą paliwa.

Turbodoładowanie w użyciu codziennym

Obecnie turbosprężarki najczęściej spotyka się wszędzie tam, gdzie producent chce zwiększyć wydajność silnika. Nic więc dziwnego w tym, że najczęściej mowa o samochodach osobowych. Okazuje się również, że montaż urządzenia przyczyna się do obniżenia wydalanego dwutlenku węgla do atmosfery, dlatego jest szczególnie istotny dla osób dbających o naturalne środowisko. Z powodzeniem montuje się turbosprężarki także w dużych silnikach, takich jak te wykorzystywane przy ogromnych statkach.

Awaria turbosprężarki a jej używanie

Warto pamiętać, że turbosprężarka jest urządzeniem wymagającym ponadprzeciętnej ochrony ze strony kierowców. Niewłaściwe obchodzenie się z silnikiem może w takich przypadkach skutkować wieloma awariami, a nierzadko także potrzebą wymiany starej części na nową. Warto skontaktować się przy zakupie auta z turbosprężarką na przykład ze swoim mechanikiem, który udzieli cennych porad na temat użytkowania wspomnianego silnika. Poza tym informacji można szukać także w sieci. Specjalnie przygotowane strony www informują, jak poprawnie korzystać z turbosprężarek.